Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
         
 

Aangifte inkomstenbelasting als startende ondernemer

Frank Baltes
12 februari 2020

Vanaf 1 maart kan je weer aangifte inkomstenbelasting gaan doen. Lees in deze blog wat hier voor starters bij komt kijken en stel jezelf de vraag: zelf doen of uitbesteden aan een boekhouder?

De blauwe enveloppe

In de maand februari valt de blauwe enveloppe weer op de mat met de mededeling dat je per 1 maart aangifte kan doen voor de inkomstenbelasting. Als startende ondernemer staat je bedrijf hoogstwaarschijnlijk als eenmanszaak of V.O.F.  ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Belangrijk voor de aangifte is om te weten of je ook ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. In deze blog gaan we ervan uit de Belastingdienst jou ziet als ondernemer. Twijfel je hierover doe dan hier de check: “Ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting”

Winst uit onderneming

Hopelijk heb je in het jaar waar je aangifte over doet winst gemaakt. In hoofdlijnen is het hierbij belangrijk om onderscheid te maken tussen de feitelijke winst uit onderneming (= omzet minus inkoop minus kosten) en de fiscaal belastbare winst. Deze belastbare winst is boekhoudkundig en wordt gebruikt om te bepalen hoeveel belasting je moet betalen. Het berekenen van deze winst en de te betalen belasting is best ingewikkeld, maar gelukkig word je hierbij wel een beetje geholpen door de aangifte software van de Belastingdienst. Uiteindelijk kom je wel te weten of je geld terug krijgt of moet gaan betalen.

Inkomstenbelasting

Bij een eenmanszaak of V.O.F. betaal je inkomstenbelasting. De fiscaal belastbare winst valt namelijk onder het belastbare inkomen in box 1. Dit is dezelfde belasting box waar ook je loon in belast wordt. Maak je als parttime ondernemer winst en heb je ook loon uit een loondienstverband (zie jaaropgave) dan wordt dit bij elkaar opgeteld en vormt dit samen het belastbaar inkomen. Op de website van de Belastingdienst lees je de belastingtarieven van de verschillende schijven in box 1.

Zelf aangifte inkomstenbelasting doen?

Toen je nog geen ondernemer was deed je wellicht altijd zelf de aangifte inkomstenbelasting. Aangifte doen als zelfstandig ondernemer is een stuk minder eenvoudig. Kan je het zelf doen? Ja dat kan wel, maar is wel complex en kost veel tijd. Een basisvoorwaarde is een goede administratie en een sluitende boekhouding. Een goed boekhoudpakket is dus onmisbaar!

Boekhouder inschakelen loont

Naast een goede boekhouding moet je ook nog goed op de hoogte zijn van de fiscale wetgeving om zelf op correcte wijze je aangifte inkomstenbelasting te kunnen doen. Denk hierbij aan de voorwaarden voor het aftrekken van zakelijke kosten, (willekeurig)afschrijvingen, privégebruik zakelijke goederen en bijvoorbeeld het toepassen van startersaftrek en de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA).

Houd er verder ook rekening mee dat je bij de aangifte inkomstenbelasting als ondernemer een complete balans en winst- en verliesrekening moet opgeven. Zie je de aangifte nog zitten?

Bespaar jezelf een hoop tijd en zorgen en schakel een boekhouder in voor het verzorgen van de aangifte inkomstenbelasting. Een goeie boekhouder is op de hoogte van de actuele regelgeving en kan er voor zorgen dat jouw aangifte goed en zo gunstig mogelijk ingediend wordt. Met een goed boekhoudpakket lever je de cijfers kant en klaar aan hou je de kosten in de hand!

Frank Baltes

Frank is ondernemersadviseur bij het Startersloket en adviseert ondernemers op het gebied van onder andere starten, bedrijfsovername en franchise. Frank is als adviseur werkzaam geweest bij de Kamer van Koophandel en is momenteel zelf ook parttime ondernemer.

 

Meer weten? Volg mij dan op LinkedIN!

Nieuws

Minder starters in eerste helft van het jaar, maar krachtig herstel in juni

Ruim 1600 bedrijven zijn in de eerste helft van dit jaar failliet verklaard. Dat zijn er 5% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze cijfers hebben betrekking op de periode waarin de coronacrisis vat kreeg op het Nederlandse bedrijfsleven. Het aantal bij KvK ingeschreven ondernemingen is nog wel iets gegroeid. Per saldo kwamen er sinds 1 januari van dit jaar 35.124 ondernemingen bij. Dit blijkt uit de KvK Bedrijvendynamiek die KvK vandaag publiceert.

Loket voor nieuwe noodsteun open, geen stormloop verwacht

Booking.com, HEMA en Randstad niet, Flora Holland en VDL twijfelen nog, maar KLM en reisorganisatie TUI zeker wel. Het nieuwe steunpakket (de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid NOW2) lijkt bedrijven meer te verdelen dan in de eerste ronde het geval was.

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Kennisbank Lees meer
Aanvraag tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) in de Beemster
Aanvraag compensatieregeling tegemoetkoming schade COVID-19
Aanvraag Bijzonder uitstel van belasting
Extra hulp voor ondernemers in Beemster
Hoe bepaal ik het inkomen voor de Tozo aanvraag als zzp'er in de Beemster?
Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB (TVL)
Start met het stappenplan van het Startersloket
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer